Wednesday, July 15, 2009

Felda Tak Serik Disaman!


Sudiro bin Ahmad Dini (kiri) dan Md Zin bin Awang ,peneroka Jengka 9
Kejayaan peneroka Felda Kemahang menyaman Felda kerana penipuan yang dilakukan agensi tersebut nampaknya belum dapat membuka mata pentadbiran Felda untuk sentiasa telus dan memperbaiki kelemahan yang berlaku.
Kini giliran peneroka Jengka pula menyaman pentadbiran Felda .Laporan terbaru menyebutkan peneroka peneroka dari Jengka 9 akan menyeret Pengurus Rancangan Felda tersebut untuk disiasat SPRM.Ikuti laporan Hj Suhaimi Said di bawah.

Lebih 100 orang Peneroka Felda Jengka 9, Bandar Jengka, Pahang akan membuat laporan kepada SPRM terhadap Pengurus Felda Jengka 9 kerana Pengurus tersebut telah memotong 20% daripada pendapatan peneroka-peneroka yang menjualkan buah sawit mereka kepada Kilang Sawit Felda.

Dua orang wakil peneroka tersebut telah menemui saya di Pejabat saya pada 8hb Julai 2009, iaitu En Md Zin bin Awang dan En Sudiro bin Ahmad Dini, dan mereka mewakili rakan-rakan mereka seramai lebihh kurang 100 orang.

En. Md Zin menerangkan bahawa kesemua 100 lebih peneroka tersebut telah menanam semula sawit di kebun masing-masing tanpa sebarang bantuan dan pertolongan Felda. "Usahkan bantuan, kami nak beli anak sawit dan baja dari Felda pun, tidak dibenarkan oleh Felda", kata Md Zin, "Tetapi apabila kebun kami sudah mengeluarkan hasil, Felda membuat potongan terhadap pendapatan kami, seolah-olah kami mengerjakan kebun kami Felda."

En Md Zin berkata bahawa semua peneroka-peneroka yang menanam secara bersendirian sangat tidak puas hati kenapa Felda mesti memotong 20% pendapatan mereka, dan potongan itu pula dibuat tanpa mengeluarkan apa-apa resit dan bukti. "Dipotong begitu saja," katanya.

Sebelum ini Koperasi Peneroka Felda Jengka 9 memilikki Lesen MPOB dan peneroka-peneroka Felda Jengka 9 boleh membuat timbangan sendiri, dan Koperasi pula mendapat bayaran untuk membolehkan peneroka-peneroka mengadakan khidmat bas kepada anak-anak peneroka yang bersekolah diluar daripada kawasan Jengka 9. Tetapi sejak Lesen MPOB dibatalkan dan semua timbangan dan jualan mesti dibuat kepada Kilang Sawit Felda di Jengka 8, pendapatan kepada Koperasi telah hilang dan Koperasi tidak lagi berupaya menyediakan khidmat bas persekolahan itu kerana kos yang tinggi untuk membeli minyak, gaji pemandu dan kos pembaikan bas.

Kini Felda dan Kilang Sawit Felda memonopoli pembelian dan timbangan buah kelapa sawit dan mereka mengenakan potongan yang tidak munasabah. "Kami, peneroka-peneroka yang menjalankan tanaman secara bersendirian menentang tindakan Felda ini kerana Felda telah menyempitkan pendapatan kami yang mempunyai tanggungan berat untuk keperluan keluarga dan persekolahan anak-anak," kata En Md Zin.

En Md Zin berkata lagi bahawa bukan sekadar peneroka-peneroka yang menanam bersendirian sahaja yang menentang tindakan Felda memotong 20% pendapatan itu, bahkan peneroka-peneroka yang menanam semula melalui agensi Felda juga tidak bersetuju dengan potongan itu, dan mereka juga akan mengambil tindakan kepada Felda, dan jika sekiranya Felda berdegil, maka mereka akan memberikan jawapan mereka semasa Pilihanraya Umum ke-13 nanti.

Sementara itu, En Md Zin menyatakan bahawa Persatuan Kebangsaan Pekebun-Pekebun Kecil cawangan Jengka 9 akan mengadakan perjumpaan dikalangan ahli-ahli mereka pada 26hb Julai 2009 di Dewan JKKR Felda Jengka 9 jam 2.00 petang. Perjumpaan itu akan dihadiri oleh beberapa orang peguam yang telah dilantik mewakili mereka.

Haji Suhaimi Said,
Pengerusi Biro Hal Ehwal Felda,
Parti Keadilan Rakyat Negeri Pahang.
8hb Julai 2009.

No comments: