Thursday, October 28, 2010

Lujnah Tanah PAS Berjaya Robohkan Tembok Penghalang Di bumi Sabah

Oleh:Aris Fezul Ismail(Setiausaha Lujnah Tanah PAS Pusat)

Jefrey Kidung Benang lelaki berusia lebih separuh abad dari Merotai Tawau yang saya temui di Himpunan Isu Tanah Rakyat Sabah(HEMPAS) Ahad lalu adalah seorang penganut agama Kristian yang taat dan berstatus seorang paderi dari suku Dusun.

Beliau bersama menantunya Robert Genggai adalah antara penggerak utama penduduk Merotai yang memperjuangkan hak mereka ke atas tanah yang diteroka lebih 30 tahun lalu yang kini dirampas secara rakus oleh kerajaan Umno Barisan Nasional pimpinan Musa Aman.

Di dalam sebuah negeri yang dipimpin parti perkauman Umno Barisan Nasional, dan negeri yang menjadi tali hayat kepada Umno/BN,Perjuangan Parti Islam Semalaysia(PAS) tentu sekali sesuatu yang begitu asing bagi Encik Jefrey yang memilih DAP sebagai platform memperjuangkan haknya.Begitulah rata ratanya sikap rakyat Sabah yang ketandusan sumber maklumat semasa untuk lebih mengenali PAS yang sudah 20 tahun memerintah Kelantan tanpa seekarpun tanah rakyat dirampas.

Tetapi kesungguhan Lujnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat yang dipimpin saudara Mazlan Aliman dalam menangani isu tanah telah berjaya merobohkan tembok penghalang untuk PAS mendekati rakyat dari negeri negeri Borneo yang terdiri dari berpuluh puluh suku kaum yang begitu berbeza dari Semenanjung Malaysia.

Kunjungan Mazlan Aliman bersama rombongan dari Lujnah Tanah PAS Pusat ke Merotai awal tahun lalu untuk melihat sendiri kesan kerakusan kerajaan Barisan Nasional ke atas tanah bumiputera Sabah itu telah membuka mata rakyat untuk lebih mendekati PAS.

Bagi Encik Jefrey beliau tidak berselindung lagi di hadapan siapa juga,dengan penuh bangga beliau berkata,”Darah daging yang berada dalam dalam tubuh badan saya adalah darah daging PAS”.Inilah ungkapan yang beberapa kali diucapkan beliau di hadapan penulis sendiri.Katanya beliau tidak pernah berselindung lagi walaupun di hadapan pemimpin atau penyokong Barisan Nasional.

Kunjungan Lujnah Tanah PAS telah membawa beliau ke tangga Parlimen seterusnya bertemu pemimpin negara termasuk Speaker Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia yang juga pemimpin dari Sabah,Nazri Aziz,ahli Parlimen PAS dan Pakatan Rakyat yang lain seterusnya penyerahan Memorandum kepada Perdana Menteri pada April 2010 .

Dalam ucapan Robert Genggai menantu kepada Jefrey yang diberi peluang berucap di Himpunan Isu Tanah Rakyat Sabah(HEMPAS) Ahad lalu,beliau sangat sangat menghargai kesungguhan PAS dalam membantu mereka.

Katanya tanpa bantuan daripada PAS beliau tidak tau mana pintu masuk ke Parlimen,mana tangga naik ke Parlimen,bagaimana hendak bertemu Menteri.Dalam kunjungan tersebut mereka juga dapat mengenali PAS dengan lebih dekat apabila dapat berkunjung ke Kelantan melihat sendiri kediaman Menteri Besar Kelantan yang begitu sederhana berbanding dengan rumah Musa Aman Ketua Menteri Sabah.

Sempena dengan himpunan HEMPAS yang dianjurkan PAS di Dewan Hokka Sandakan Ahad lalu yang dirasmikan sendiri Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang,Jefrey membawa bersama penduduk kampung dari Merotai ke himpunan bersejarah yang dihadiri lebih 2000 rakyat Sabah itu.

Sebahagian mereka yang hadir ke himpunan bersejarah tersebut datang seawal hari Sabtu dengan konvoi kereta dan bas dari seluruh pelusuk bumi Sabah menempuh perjalanan mencecah sepuluh jam melalui jalan jalan dari banjaran gunung ganang sekeliling bumi Sabah.

Seperkara yang perlu diketahui perjuangan PAS dalam isu tanah dan setinggan di Sabah bukanlah baru bermula pada tahun ini,tetapi telahpun dimulakan seawal kemunculan PAS di negeri ini pada tahun 1985.Inilah yang ditegaskan Hj Hamzah Abdullah Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah yang bertanggungjawab membawa PAS Ke Sabah.

Namun mungkin disebabkan factor kekurangan tenaga serta sistem perhubungan di negeri Sabah yang begitu jauh ketinggalan ditambah dengan bentuk muka buminya yang bergunung ganang pasti sahaja menyukarkan sesiapa sahaja yang mahu menyampaikan mesej perjuangan kepada rakyat marahain yang tinggal di kawasan pedalaman.


Dengan pertambahan tenaga PAS di negeri Sabah ,moga sinar bulan purnama bakal menerangi negeri di bawah bayu ini.

No comments: