Thursday, October 28, 2010

Polis Tayang Video Memali Untuk Takutkan Rakyat Sabah Dengan PAS

Jefrey Kidung Benang pemimpin masyarakat Merotai Tawau Sabah yang memainkan peranan utama memperjuangkan hak penduduk yang dirampas tanah secara zalim oleh kerajaan Barisan Nasional mendedahkan Umno /BN telah menggunakan polis untuk menakut nakutkan mereka dari bersama dengan PAS memperjuangkan tanah mereka.

Pendedahan itu dibuat beliau ketika satu pertemuan bersama Pengerusi Lujnah Tanah Dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat saudara Mazlan Aliman dan Setiausahanya Aris Fezul Ismail di Dewan Hokka Sandakan Ahad lalu sempena Himpunan Isu Tanah Rakyat Sabah(HEMPAS)yang dianjurkan oleh PAS

Jefrey yang sebelum itu pergi ke Parlimen bertemu menteri dan pimpinan Pakatan Rakyat serta menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri dengan usaha yang dimainkan Lujnah Tanah PAS Pusat April lalu mendakwa telah dipanggil oleh pihak polis sekembali beliau ke Sabah.

Katanya dalam pertemuan yang diatur di antara beliau bersama penduduk kampung dan pihak polis yang dihadiri oleh lima orang pegawai tinggi polis dari Bukit Aman,dan beberapa pemimpin kanan polis dari negeri Sabah disebuah hotel lima bintang,pihak polis telah menayangkan Video Memali untuk menakut nakutkan mereka dengan PAS.

Namun dalam pertemuan itu,beliau dengan lantangnya membidas pihak polis yang datang dari Bukit Aman dengan wang rakyat semata mata untuk menakut nakutkan mereka dari bersama PAS sedangkan beliau sendiri dengan penduduk Merotai pergi ke Parlimen dengan wang sendiri untuk membela rakyat yang dizalimi.

Tegasnya,beliau dan penduduk bekerjasama dengan PAS kerana parti itu lah yang telah bersungguh membantu mereka untuk mendapatkan kembali hak mereka yang telah dirampas.

Beliau yang kemudiannya mendedahkan penderitaan dan kesengsaraan yang dilalui penduduk di hadapan pegawai pegawai kanan polis itu juga turut mendesak agar segala apa yang didedahkannya disampaikan pihak polis kepada pemimpin negara.

Semenjak 2009 sehingga kini ribuan ekar tanah yang diteroka penduduk sejak zaman kerajaan Berjaya pimpinan Haris Salleh telah dirampas kerajaan negeri pimpinan Musa Aman.Ladang sawit,koko,kopi,durian dan lain lain tanaman kontang telah dimusnahkan pihak berkuasa.Rumah rumah penduduk turut dibakar.

Dua cawangan Umno turut lenyap apabila Kampung Ulu Merotai dan Kampung Nangka yang sebelumnya terdapat cawangan Umno turut dimusnahkan oleh kerajaan .

2 comments:

nur_ariff said...

SHAH ALAM: Biro Aduan Peneroka Kebangsaan (BAPAK) dilancarkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan

nur_ariff said...
This comment has been removed by the author.