Sunday, June 8, 2008

Petrol Naik Lagi ,Jangan Jadi Gajah di Zoo


Sekalung tahniah kepada PM Dolah kerana mengumumkan kenaikkan harga petrol sehingga mencecah RM 2.70.

Tahniah kerana membenarkan apa yang sering diingatkan oleh penceramah BA (sekarang Pakatan Rakyat) bahawa sememangnya BN = Barang Naik,Beras Naik,Banyak Naik,Banyak Nipu,Bangkrap Negara dan macama-macam lagi.

Berbuih mulut penceramah PAS,PKR,DAP menerangkan hal yang demikian,rakyat tak percaya.Hari ini PM Dolah sekali lagi membuktikan mereka sebenarnya PENIPU,Dulu Kini Selamanya.
Ingat apa PM kata pada 12 Febuary 2008:
"Esok (13 Feb) parlimen tak kan dibubarkan".

Tapi esoknya 13 Febuary,PM Dolah umumkan ,parlimen dibubarkan.Jelas penipunya.

Najib Tun Razak dalam kempen pilihanraya yang lepas,semasa melancarkan Manifesto BN pada 25 Febuary beliau menafikan minyak akan naik selepas PRU dan beberapa kali menyebut bahawa minyak tidak akan naik 'tahun ini' dalam ucapan . Jelas manifesto dan janji Pengarah Pilihanraya BN, tipu !

3 Jun yang lalu,Utusan Malaysia melaporkan kenyataan Dato Shahrir Samad,kemungkinan petrol dan disel akan naik pada bulan Ogos.
Tiba-tiba esoknya 4 Jun,PM umumkan kenaikkan harga petrol 0.78 sen.Memecahkan segala rekod kenaikkan harga minyak di negara ini.Gempa bumi,taufan Nargis,Tsunami melanda negara ini.Negara bagai dilanda rusuhan,stesyen minyak diserbu.Orang tidak peduli lagi waktu maghrib,kelewatan mengakibatkan kerugian.

Anehnya penyokong kuat,fanatik,extremis BN pun serbu juga stesyen minyak,walaupun mereka mungkin berkata kenaikkan itu adalah wajar.

Mak Cik Peah,Kak Jah,Wak Raman yang ditemuramah di kaca TV bagaikan tentera yang tewas,tak bermaya pertahankan diri,walaupun tak puas hati dengan kenaikkan harga minyak ,tapi ucapan terakhirnya lagak sebagai seorang menteri,"kita kena terimalah kenaikkan ini,dah harga minyak dunia naik,tak boleh buat apa".Inilah jiwa melayu,hangat-hangat tahi ayam.

Macamlah anak gajah yang dirantai kaki waktu kecil,direntapnya berulang kali,tapi dia gagal.Terpikirlah dikepalanya,aku ni kecil,tak mampu nak rentap rantai yang membelenggu kaki ini,biarlah,janji dapat makan tiap-tiap hari,takpe ler.

Akhirnya bila si gajah dah dewasa,jiwanya masih juga kecil.Tak pernah lagi direntap kakinya itu.Sehingga anak yang pergi ke zoo boleh pegang belalainya sambil mengambil fotographi.

Bilakah sang gajah yang mempunyai susuk badan sebagai antara haiwan terbesar di atas daratan akan merentap rantai yang sudah berkarat itu?Mungkin apabila gajah itu tidak dapat mengisi perutnya lagi,agaknya waktu itulah baru rantai berkarat itu akan direntap,tembok zoo pun akan roboh.

Barangkali kenaikkan harga petrol hingga mencecah 2.70 belum cukup untuk menyedarkan mereka yang bebal.Naikkan lah lagi sehingga rakyat tak mampu beli makanan,ada yang kebulur,maka rantai akan direntap,tembok BN akan roboh!

No comments: