Monday, November 23, 2009

MB Pahang Bertemu ANAK:Satu Pengiktirafan Untuk Perjuangan Generasi Kedua Felda

Ketika Majlis Belia Felda(MBF) mengambil sikap keanak anakan dalam menghadapi saingannya Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK) yang di pimpin Mazlan Aliman dengan membakar buku hasil kajian 15 tahun aktivis generasi kedua Felda itu,Menteri Besar Pahang Dato Seri Adnan Yaakob yang juga dikenali dengan 'brutal'nya memilih pendekatan berbeza yang sepatutnya dipelajari oleh MBF yang mendakwa mewakili generasi kedua Felda.

Pada 17 November lalu,Menteri Besar itu memilih jalan damai apabila bersedia menerima kunjungan rasmi deligasi ANAK Negeri Pahang yang turut disertai Presiden ANAK saudara Mazlan Aliman.

MB Pahang itu pastinya mengetahui latar belakang Mazlan yang sedang menghadapi saman dari Felda berkaitan dengan pembongkarannya berbagai salah laku Felda di dalam buku 'FELDA Dulu Tolong Sekarang Along'.

Tetapi tindakan beliau menerima kunjungan ANAK,menerima memo serta bersedia mendengar luahan pandangan dan keluhan dari wakil ANAK tentunya amat bermakna sekali.Soal melaksanakan apa apa tuntutan dari ANAK adalah soal kedua.Asasnya dengar dahulu,kemudian kaji lah dan laksanakan lah apa yang baik.

Kesudian beliau menerima kunjungan ANAK juga adalah satu pengiktirafan kepada sebuah pertubuhan yang sedang rancak memperjuangkan nasib peneroka dan generasi keduanya,walaupun ianya enggan diakui oleh MBF.

Majlis Belia Felda Malaysia sepatutnya tidak hanya menjadi pengampu atau memikirkan kepentingan beberapa kerat pemimpin mereka semata mata.Lihatlah betapa ramainya generasi kedua yang tidak mampu memiliki rumah sendiri dan masih menumpang dirumah ibu bapa mereka,berapa ramai yang terlibat dengan masalah sosial sehingga menjadikan Felda itu cukup sinonim dengan pelbagai gejala sosial.Mana pergi Pertubuhan Beliau di rancangan Felda?Hanya ada nama,tiada mesyuarat agong,tiada pimpinan,tiada aktiviti?Tapi kemana pergi peruntukan tahunan untuk persatuan persatuan belia ini?

Apa jadi dengan aktiviti keagamaan di rancangan Felda yang melibatkan golongan belia khususnya?Sukar sekali nak ditemui.Pertubuhan belia dibawah naungan MBF kadangkalanya hanya sibuk dengan karaoke,karaoke,karaoke!Siapa yang nak gantikan tok tok imam yang dah uzur menungggu hari untu kembali?Mampukah MBF melahirkan pengganti mereka untuk membaca tahlil dan talkin?
Berita lanjut pertemuan ANAK dengan MB Pahang baca di sini

No comments: