Friday, July 30, 2010

Laporan Polis Ke Atas Felda Curi Duit Peneroka

Mazlan Aliman bersama wakil peneroka dan pimpinan parti politik selepas membuat laporan polis di Temerloh
LAPORAN POLIS

24 JULAI 2010

Laporan dibuat terhadap:

Dato Dzulkifli Abd Wahab
Pengarah Besar Felda

Muqaddimah

Pihak pengurusan Felda telahpun mengenakan potongan purata sebanyak RM 120.00 sebulan daripada jualan sawit peneroka yang dihantar ke kilang Felda walaupun mereka mengusahakan sendiri ladang mereka atas alasan untuk Tabung Tanam Semula ke2 tanpa sebarang makluman dan keizinan dari peneroka Felda.

ADUAN
1. Peneroka peneroka yang sudah menerima Hak Milik dan mengusahakan ladang mereka secara persendirian dengan tidak diurus oleh Felda Techno Plant tidak terikat dengan apa apa potongan yang dikenakan Felda ke atas hasil mereka.

2. Felda tidak pernah meminta kebenaran ataupun memaklumkan kepada peneroka untuk mengenakan potongan RM 120.00 untuk Tabung Tanam Semula ke2.Tindakan ini jelas satu bentuk penyelewengan dan kecurian ke atas wang peneroka.

Potongan RM 120.00 adalah begitu tinggi iaitu tiga kali ganda potongan sebelum ini yang hanya dikenakan RM 40.00 (sepuluh ekar) sebulan.


.Alasan yang diberikan Felda,potongan tersebut adalah untuk kebaikan masa hadapan peneroka dengan mewujudkan tabungan untuk tanam semula adalah diragui sama sekali tujuannya memandangkan tabungan Tanam Semula yang pertama yang dipotong oleh Felda hampir 20 tahun berjumlah RM 17,000 masih tidak diserahkan sepenuhnya kepada peneroka walaupun peneroka telah menanam sendiri sawit mereka ada yang sudah mencecah lapan tahun

TUNTUTAN

1. Pihak pentadbiran Felda mestilah mengembalikan semula kepada peneroka semua wang yang telah dipotong dari hasil peneroka untuk Tanam Semula ke2 yang telah dibuat tanpa keizinan dari mereka .

2. Pihak Felda juga mestilah menyerahkan kembali kepada peneroka semua caruman Tabung Tanam Semula pertama yang dipotong dari peneroka selama tempoh 20 tahun berjumlah RM 17,000 yang masih belum dilangsaikan.

3. Satu siasatan perlu dilakukan diatas keengganan pentadbiran Felda menyerahkan kesemua caruman tersebut kepada peneroka serta mengenakan potongan baru yang berlipat ganda yang dipaksakan ke atas peneroka.Adakah wang tersebut telah disalah gunakan untuk perbelanjaan lain yang dirahsiakan oleh Felda selama ini memandangkan rezab Felda telah mengalami kemerosotan sehingga 60 peratus dalam tempoh lima tahun seperti yang didedahkan sendiri oleh Dato Ahmad Bin Maslan selaku Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri.

4. Memandangkan isu ini melibatkan kepentingan ramai maka saya mendesak laporan polis ini disiasat dan tindakan segera dapat diambil.


Pengadu:


Wahab bin Siran

Abdul Kadir Bin Manaf

Aris Fezul Bin Ismail


Laporan polis yang tersebut di atas dibuat oleh wakil peneroka dan generasi kedua Felda pada 24 Julai 2010 -Sabtu di Ibu Pejabat Polis Daerah Temerloh.


No comments: