Friday, July 30, 2010

Selepas Felda,Mazlan Gegar Felcra

Selepas hampir 20 tahun keluar masuk rancangan Felda mendengar rintihan peneroka dan memperjuangkan hak mereka,Mazlan Aliman terus mara ke hadapan membela rakyat jelata yang tertindas tanpa mengira batasan ideologi dan anutan.

Tangkapan,penghinaan,tohmahan tidak pernah menggoncangkan jiwanya untuk terus berjuang.Selepas berjaya mengegarkan Felda dengan membongkar segala kepincangan yang berlaku,beliau melangkah setapak lagi ,kali ini giliran Felcra akan digegarkan.

Bermula esok ,berduyun duyun warga Felcra seluruh negara akan bergerak ke Bandar Seberang Perak Changkat Lada,Pasir Salak untuk bersama dalam himpunan warga Felcra Kebangsaan yang julung julung kali diadakan anjuran Lujnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat yang diketuai Mazlan.Himpunan ini diadakan di kawasan Pengerusi Fecra sendiri,Tajudin Abd Rahman

Diseluruh negara terdapat 1593 buah ladang Felcra dengan leluasan 226162.49 hektar dan pesertanya berjumlah 92472.Nasib warga Felcra tak jauh beza dengan peneroka Felda dan kemungkinan besar lebih dahsyat lagi.

Apa yang pasti dalam beberapa pilihanraya kecil,selain peneroka Felda,peserta Felcra adalah antara sasaran BN untuk digula gulakan.Inilah masanya nak bagi bonus,sijil dan lain lain lagi.Lepas pilihanraya,mereka sudah tidak berharga.

Keluarga saya mempunyai pengalaman tersendiri.Sebelum berpindah ke rancangan Felda di Jengka,ayah saya dan penduduk kampungnya di Lenggong Perak telah memohon tanah kosong dalam Rancangan Tanah Pinggir .Semua mereka diberi 4 ekar tanah untuk diusahakan.Atas persetujuan dengan pihak Felcra tanah itu telah ditanam sawit.Anehnya tanah yang 4 ekar itu tiba tiba berkurang menjadi tiga ekar selepas sawit ditanam.Alasannya satu ekar diguna untuk pembinaan kilang dan jalan ladang.Tetapi lebih aneh Pengerusi JKKK Kampung Temelong Lenggong Perak yang tidak pernah memohon Rancangan Tanah Pinggir tiba tiba memiliki satu lot tanah dalam rancangan sawit Felcra tersebut.

Tanah diambil untuk kilang dan jalan ladang boleh bertukar menjadi lot milik Pengerusi JKKK!.Wow,banyak untung!

Lebih hebat lagi tiap kali menjelang raya,Menteri akan umum ,peserta Felcra akan dapat dividen paling kurang RM 2000,tapi bertahun tahun ayah saya hanya dibayar RM 200-300 setahun dengan keluasan sawit 3 ekar.Hanya menjelang PRU ke 12 yang lalu dapat lah RM 1000.Nasib baik ada pilihanraya.Kalau tak,tak tau apa cerita warga Felcra.Kaya raya Felcra kaut keuntungan.

Peneroka tanam sendiri sawit ,kalau keluasan 3 ekar boleh dapat 4-5 tan sebulan(RM 2000-2500),setahun lebih dari RM 20,000!Tapi dengan Felcra,hanya RM 200.setahun.Paling banyak RM 1000 di musim pilihanraya!

Tentu banyak lagi perkara yang terselindung yang perlu dibongkar dalam perhimpunan esok hingga Ahad ini.Selamat berhimpun dan berjuang kepada seluruh warga Felcra.

No comments: