Wednesday, August 27, 2008

Permatang Pauh:Apa Kata Mereka?



Tun Dr Mahathir:
Ramai pengundi tidak ingin undi bagi Dato Seri Anwar. Tetapi mereka juga tidak ingin undi Barisan Nasional. Calon Barisan Nasional baik tetapi kalau beliau menang maka Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi akan dakwa yang dirinya menang, dakwa yang sokongan kepada Barisan Nasional iaitu pada dirinya sudah kembali, dakwa Barisan Nasional telah dipulih dibawah kepimpinannya. 6.

Saya percaya dengan berat hati penyokong-penyokong Barisan Nasional telah undi PKR supaya Dato Seri Abdullah akan sedar yang kepimpinannya tidak dikehendaki lagi.

Mesej yang hendak dihantar oleh pengundi Melayu, Cina dan India menjadi sia-sia kerana Dato Seri Abdullah tidak ada telinga untuk mendengar, tidak ada mata untuk melihat.

Tetapi ahli UMNO daripada pemimpin lain UMNO perlu sedar dan faham mesej daripada pengundi Permatang Pauh. Sejak Mac 2008 sokongan kepada UMNO dan BN bukan pulih tetapi merosot.
Kamu boleh terus sokong Dato Seri Abdullah sebagai Presiden parti. Tetapi rakyat tidak akan sokong UMNO kerana UMNO sudah jadi alat Dato Seri Abdullah dan keluarganya. Apabila datang pilihanraya ketiga belas rakyat akan jatuhkan UMNO dan Barisan Nasional kerana hanya dengan cara ini sahaja rakyat akan dapat jatuhkan Dato Seri Abdullah. http://www.chedet.com/

YBM Tengku Razaleigh Hamzah:
Memberikan alasan kelemahan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dato' Seri Najib Razak sebagai punca kekalahan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil tersebut.

KepimpinanUmno bukan hanya ditolak oleh rakyat tetapi turut ditolak oleh ahli Umno sendiri di mana jumlah undi yang diterima oleh calon BN, Dato' Arif Shah Omar Shah adalah jauh lebih rendah berbanding keahlian Umno di kawasan tersebut. http://harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=16680&Itemid=1

Datuk Ruhani Ahmad:
Kekalahan ini membuktikan majoriti pengundi di Permatang Pauh menolak Abdullah selaku Perdana Menteri, Pengerusi BN, Presiden UMNO dan Ketua Perhubungan UMNO Pulau Pinang.
Kekalahan ini juga membuktikan tsunami politik yang meledak mulai PRU 12 adalah satu force yang masih bertenaga dan tidak akan reda selagi Abdullah masih terus berkuasa.

Lebih jelas lagi, jika PRU12 pada 8 Mac 2008 memberikan mesej supaya Abdullah segera mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri, PRK Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008 adalah endorsement dan re-enforcement kepada mesej tersebut.

Lantaran itu, Abdullah perlu bertindak decisive untuk mengosongkan kerusinya di Putrajaya dengan serta-merta. Jika tidak, krisis keyakinan rakyat terhadap Abdullah akan berpanjang dan boleh menjejaskan kekuasaan BN di negara ini menerusi PRU 13.http://www.kuda-kepang.blogspot.com/
Zaharin @Sang Kelembai:
Kemenangan Anwar Ibrahim di Permatang Pauh sebenarnya kebencian rakyat kepada Abdullah Hj Ahmad terlalu tinggi, jika tanah tumpah darah sendiri sudah tidak mempedulikan pemimpin latar belakang cucu ulama ariffilah dan anak ulama bagaimana yang lain. Dan yang menambah bodohnya BN/UMNO ialah meletakan gambar Imam Besar ini dengan keadaan melambai tangan yang bermaksud Selamat Tinggal kerana bakal beristirahat di Perth, Australia selepas pencen PM. Orang UMNO yang menganga sendiri-sendiri.http://sangkelembai2006.blogspot.com/

A.Kadir Jasin:
Kelebihan undi yang besar itu membuktikan populariti Anwar tetap kental walaupun sudah sedekad terkeluar daripada arus politik perdana dan kini menghadapi tuduhan liwat di mahkamah.Serentak itu, keputusan pilihan raya kecil itu mengesahkan penolakan yang meluas dan berterusan terhadap Barisan Nasional, khasnya Umno.Ia juga berupa undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi dan tamparan hebat kepada timbalannya, Mohd Najib Abdul Razak, yang menjadi ketua kempen BN.http://kadirjasin.blogspot.com/

No comments: