Wednesday, January 14, 2009

Bangkit Dari Keletihan

Dah dua minggu kita berada di tahun baru 2009.Saya belum lagi mengupdate blog Tukulbesi ini.Ramai pengunjung yang kehairanan kerana Tukulbesi mati mengejut,macam diserang strok!ataupun terkena Chikungunya!

Tukulbesi belum mati,cuma berehat seketika kerana keletihan,kebetulan awal tahun sibuk dengan urusan pelajar baru di kelas yang saya usahakan.Dalam masa yang sama juga balik dari Kemboja pertengahan Disember lalu terkena tempias 'Tsunami'.Gersang Gurl dalam Borak Corner bertanya,apa yang tsunaminya ustaz?Tak pe lah,yang tahu tu tahu lah,yang tak tahu tu tak lah penting sangat untuk tahu.

Apa pun dalam perjuangan ini baik dibidang mana,pentas politik,pendidikan,sukan ,penulisan, apa jua yang disebut perjuangan ,tak kan lepas lari dari melalui ujian Maha Pencipta.Ujian itu lah yang mematangkan perjuangan kita.Bila datang ujian Tuhan,kita bermuhasabah menginsafi perjalanan yang telah kita lalui kalau kalau ada yang tergelincir dari landasan,cepat cepat kita betulkan.Orang yang beriman akan terasa dirinya begitu kecil di sisi Allah baik dia seorang pemimpin besar mahupun berpangkat gurkha sahaja dalam perjuangan.

Tak semua yang kita rancang akan berjalan mengikut kemahuan kita. 'A' yang kita mahu,mungkin 'B' yang terjadi.Begitulah aturan Allah.Kita tentunya mahu mudah,mahu senang,mahu menang.Tapi tak mungkin Dia akan membiarkan kita mengikut apa saja yang kita mahu.Lantaran itu ujian yang didatangkan Allah adalah untuk mengajak kita kembali mengingatiNya.

Menulis tanpa upah dan penghargaan tentunya memenatkan.Tetapi di alam cyber hari ini,setiap penulis cukup puas apabila tulisannya dibaca orang,samada pembaca nak terima atau tidak,itu nombor dua.Kalau pembaca nak copy dan siarkan di ruang lain,ahlan wa sahlan,tapi jangan lupa catatkan sumber ambilannya.

Atas rasa cukup tak selesa bila ditanya orang ,apa jadi dengan Tukulbesi!Maka hari ini Tukulbesi bangkit dengan penuh keletihan untuk mengetuk keyboard komputer supaya semuanya tidak merasa hampa.Insya Allah tunggu sebentar.

3 comments:

LensaPR said...

Aku ingat kau ke kemboja semula menziarahi...... Ha ha

Anonymous said...

sabda Rasulullah: aku sgt ta'jub dgn org yg briman iaitu mrk yg apabila ditimpa musibah, mrk boleh bsbr.

yboya@poh said...

join..sama 4 next time..inform me. TQ