Sunday, August 9, 2009

Tawaf, Saie Dari Masjid Jamek Ke Masjidil Haram

Saya berada di Kuala Lumpur sekarang. Jam 2.00 petang nanti saya bersama rombongan Unit Amal Pahang serta Dewan Muslimat PAS Pusat akan bertolak ke Tanah Suci Mekah dalam program Umrah Tarbawi. Kami akan singgah dua hari di Colombo sebelum meneruskan perjalanan.

Ini kali pertama saya mengerjakan Umrah. Tahun 2001 dulu ketika di Kaherah saya telah bersiap untuk ke Mekah menaiki kapal, tapi di saat akhir saya terpaksa membatalkan hasrat tersebut. Rupanya saya terpaksa menunggu lapan tahun untuk memenuhi hasrat menziarahi Tanah Suci.

Mengerjakan umrah dan haji memerlukan stamina yang kuat. Orang seperti saya yang liat untuk beriadhah tentu bimbang kalau pancit ditengah jalan. Harap harapnya diberilah kesihatan oleh Allah untuk beribadat melakukan tawaf dan bersaie khususnya. Saya dimaklumkan jarak Safa Marwah tujuh kali pergi balik itu hampir 3 km juga.Boleh tahan.

Alhamdulillah 1 Ogos lalu, saya dah test di KL, tawaf dan Saie serta berlari lari anak dari Masjid Jamek ke Central Market, terus ke Daya Bumi, Pejabat Pos, Jalan Kucing, memanjat Bukit Aman, melompat dari Jalan Kucing terjun ke Sulaiman Club, berhenti sebentar. Terus ke Dataran Merdeka, kembali ke Centre Market, Masjid Jamek, Jalan Dang Wangi, bertembung dengan FRU di Sogo, terus ke Jalan Raja Laut dan berakhir di Hentian Pekeliling. Berapa kilometer ya?

Moga Allah bagi kesihatan pada saya seperti pada 1 Ogos ketika berhadapan dengan 'tunjuk perasaan ganas Polis Raja Di Malaysia'.

Insya Allah jumpa lagi Ramadhan nanti. Di Mekah mungkin tak sempat hantar berita. InsyaAllah saya akan mendoakan agar kerajaan BN akan tumbang bersama dengan FRU nya.


No comments: