Tuesday, December 2, 2008

Kisah Pemuda Cina di Melewar,Lelaki India di Temin

Sepuluh tahun lalu,apabila Dato Seri Anwar Ibrahim dihumbankan ke Sungai Buluh,telah muncul ramai tokoh yang bangkit memperjuangkan keadilan dengan penuh keberanian.Saban malam Markaz Tarbiyah PAS Taman Melewar menjadi pentas untuk tokoh tokoh yang baru muncul ini meluahkan perasaan dan kecaman mereka kepada regim Dr Mahathir ketika itu.

Saya ketika itu walaupun telah terlibat dengan pemuda di peringkat negeri,tetapi masih bergelar mahasiswa tidak lepaskan peluang untuk berada di baris hadapan sebagai pendengar setia pidato pidato lantang dari penceramah undangan yang akan mengumandangkan laungan takbir diselang seli dengan laungan'REE FOR MA SI!' .

Salah seorang pemidato yang baru muncul ketika itu ialah seorang anak muda berbangsa Cina yang hanya bertshirt tanpa kolar,menggalas beg di belakangnya,lagak seorang pelajar sekolah.Badannya tinggi lampai,tetapi cukup kurus.Dia adalah aktivis SUARAM.

Pemuda Cina ini akan mengejutkan lamunan penonton yang menunggu ucapan beliau dengan memulakan ceramahnya dengan 'assalamualaikum warahmatulla hi wabarakatuh'.Penonton yang menyedari ,biasanya ketawa kecil menjadikan ucapan salam lelaki kurus itu sebagai melucukan.
Anak muda Cina itu tak pedulikan ketawa penonton,baginya dia juga berhak mengucap salam kepada seluruh rakyat Malaysia.Ucapan salam itu rasanya ucapan paling sempurna dan lengkap untuk diucapkan sehinggalah bertahun tahun begitulah permulaan ucapannya.
Saya terfikir barangkali berkat mendampingi aktivis PAS dan umat Islam yang lain,maka amalan Islam itu menjadi sinonim dengan dirinya.Tidak terasa kekok.Alangkah beruntungnya kalau anak muda itu dapat mendalami Islam dengan lebih mendalam.
Selepas sepuluh tahun,anak muda itu kini bergelar Yang Berhormat.YB Tian Chua yang pernah duduk dihadapan water canon,disimpan di Kem Kemunting,kini berada di Parlimen,berdiri di hadapan pemimpin yang pernah memenjarakannya dahulu.Itulah pemuda Cina yang kurus yang sering menggamatkan Dewan Markaz Tarbiyyah PAS taman Melewar dengan ucapan salam diikuti dengan peluru pelurunya di hala tepat ke batang hidung Dr Mahathir ketika itu.

Kenangan di Taman Melewar sepuluh tahun dulu tiba tiba muncul kembali saat saya berada di saf hadapan sebagai petugas Unit Amal di Kompleks Imam Syafie(KIAS) Temin,Jerantut malam Ahad lalu.

Seorang lelaki India separuh abad yang duduk di atas pentas sempena Malam Kebudayaan Rakyat Malaysia dan Pelancaran Jom Sokong PAS Peringkat Pusat,telah berjaya memikat hati pendengar apabila memulakan ucapannya dengan Bismillahir rahmanir rahim,Assalamualaikum warah matullahi wabarakatuh,Alhamdulillahi rabbil alamin,wassolatu wassalamu ala asyrafil anbiyai wal mursalin.....sehinggalah amma ba'du.

Kali ini saya sedikitpun tidak ketawa,tetapi terpegun dengan kefasihan beliau membaca muqaddimah ucapannya itu dengan menyebut nama Allah,ucapan salam dan salawat ke atas junjungan Nabi Sallallahu alaihi wassalam.Alangkah indahnya bila bersahabat dengan ulama.
Ketika semua hadirin terpegun dengan muqaddimah ucapannya,lelaki India itu terus berceramah,"Islam yang diperjuangkan PAS adalah rahmatan lil alamin,masyarakat India adalah sebahagian daripada alam yang layak mendapat rahmat dengan Islam yang diperjuangkan PAS.Selama ini orang India tidak dibela oleh MIC".
Kami berharap PAS dapat membela kami,kalau Tok Guru tak boleh jaga kami,Tuhan Allah akan marah pada Tok Guru".
Tok Guru tersenyum.Semua orang tersenyum.Lelaki India beragama Hindu yang kuat pegangan agamanya itu lebih percaya kepada Tok Guru berbanding Samy Vellu untuk membela nasib mereka.
Itulah Balasubramanaiam,pemimpin Kelab Penyokong PAS kaum India di negeri ini.Belum lagi dia masuk usrah,tetapi sudah yakin dengan ulama'.Saya mendapat maklumat dari Dato Tuan,Bala seringkali bertanya beliau tentang ajaran Islam,bila beliau dapat sedikit ilmu mengenai Islam,Bala akan bagitau rakan rakannya yang lain.

Paling mengejutkan,untuk hari raya korban ni ,Bala dah bagi seekor kerbau untuk dikorbankan!!
Saya tak tau macamana nak tamatkan tulisan ini,cuma satu kesimpulan yang saya nampak,anggapan setengah pihak supaya kita tak bercakap tentang Islam dihadapan pengundi bukan Islam ternyata jauh tersasar.Apa yang jelas apabila mereka dapat memahami Islam yang kita perjuangkan,mereka sanggup untuk bersama dengan PAS ,dan kadangkalanya mereka lebih terkedepan daripada ahli PAS sendiri.

No comments: