Wednesday, October 1, 2008

1 Syawal di Jengka 16

Ahli jemaah sedang mengikuti khutbah raya yang disampaikan oleh Imam Hj Ahmad Sulaiman.
Ustaz Hj Harun Ahmad Imam 1 Masjid Jengka 16 yang mengimamkan solat Aidilfitri dipeluk oleh ahli jemaah sebaik selesai khutbah.Di belakangnya bilal Hj Syamsudin Anjam yang mencetuskan kontroversi apabila dilantik sebagai Imam 3 baru-baru ini.Semuanya dah selesai.
Khatib,Ustaz Ahmad Sulaiman bersalaman dengan ahli jemaah.
Ketua PAS Cawangan berjubah putih bersama peneroka block C2 di rumah terbuka Hj Suhaimi Abd Rahman,mertua kepada Abd Rahman Basri,AJK Umno Bahagian Kuala Krau.Sebelum Ramadhan lalu di perkarangan rumah ini,DS Khir Toyo menyampaikan ceramah politiknya.

Rombongan ahli kariah Block C2,anak menantu dan cucu bergambar kenangan di rumah Ketua PAS Cawangan Jengka 16. Generasi pewaris seangkatan,Cikgu Ayob berjubah putih kini Guru Besar di Ipoh,Ust Aris m,mengusahakan Kelas KAFA di Nadi Kota,Kahsim mendukung anak bertugas di KLIA,sdr Rosli@Jeman,Karim ,bertugas di Poliklinik Jengka,Ustaz Hj Hazlan Guru JQaf di Bentong juga pengendali Umrah dan Ziarah.Selain Ustaz Hazlan,semuanya seangkatan satu kelas Darjah 6 Hijau SK Jengka 16 1982, 26 tahun lalu.

Apa ceritanya?
Bila timbul isu bantahan ke atas Imam 3 sebulan yang lalu,pihak-pihak yang hendak mempertahankan Imam tersebut menuding jari menuduh pihak pihak tertentu yang memprotes adalah kerana sentimen politik kepartian.

Gambar-gambar di atas sekadar menambah bukti bahawa isu seumpama itu tidak pernah timbul di Jengka 16.Walaupun Ustaz Ahmad Sulaiman adalah pemimpin dan penceramah Umno yang tentunya turut bertanggungjawab memenangkan calun BN dan mengalahkan Dato Tuan Ibrahaim ,Ulama tersohor di daerah ini,tetapi belum terlihat kelibat ahli jemaah yang 90 persentnya dalah pendokong PAS untuk memboikiot beliau dari menjadi imam di masjid Jengka 16.

Begitu juga di pagi Syawal lalu,kalau atas nama politik sudah tentu Ketua PAS tak beraya di rumah mertua Abd Rahman Basri AJK Umno Bahagian yang membawa masuk Khir Toyo ke Jengka 16.

Semuanya tidak berlaku kerana ahli PAS cukup matang,suasana harmoni ini perlu dihormati bersama.

1 comment:

Liza @ Adzriel AB said...

Alfatihah buat arwah ustaz harun.