Wednesday, June 17, 2009

Istana Idaman

Zaman kanak kanak saya sebagai anak peneroka,pastinya kami sentiasa mengidamkan tempat berendam seperti gambar ini.Bayangkan rumah ayah saya ada kolam renang!Tapi yang nyatanya awal awal 80an dulu saya hanya mampu berendam di kawasan paya yang kini sudah bertukar menjadi hutan belukar.

Saya juga selalu berangan kalaulah ayah saya yang membanting tulang membangunkan tanah Felda mampu membina rumah besar seperti di dalam gambar ini.Alangkah bahagianya keluarga kami!Kenapa tak boleh bina?Ayah kan peserta rancangan tanah paling berjaya di dunia.Itulah yang saya dengar dari mulut PM baru je sebentar tadi di kaca tv.

Tak lengkap rumah yang besar tanpa dewan makan seperti ini.Wow! kalaulah arwah atuk dan opah masih ada,pastinya sejuk mata mereka memandang.Ye ler anak cucunya hidup senang bahagia.Itulah harapannya masa hantar mak ayah saya masuk Felda dulu.






Tuan rumah mana tak bahagia.Macam lelaki ini!Sekali sekala boleh buat party,makan makan sambil berhibur.Pastinya romantik sekali pasangan bahagia dengan kediaman mewah yang mampu dimiliki.



Tapi tak mungkin!Saya hanya anak peneroka Felda.Saya bukan lelaki di atas.Ini mak ayah dia.Mak ayah saya dipanggil ke tanah Felda untuk menoreh getah dan mengait sawit dulu kini dan selamanya.Tak mungkin bertukar menjadi tuan tanah.

Untunglah Dato Mukhriz baru jadi MP dah mampu miliki istana!Lagi untung,walaupun kalah Ketua Pemuda,tapi boleh jadi menteri.Nasib anak bapak!

No comments: