Sunday, January 20, 2008

Menjelang PRU 12:Mari Tengok janji Pak Lah.





Paluan gendang pilihanraya ke 12 akan berlaku pada awal Mac depan semakin jelas kedengaran.Samada parti kerajaan mahupun pembangkang,masing-masing bersedia menghadapi kemungkinan PRU 12 dalam tempoh terdekat.

Sepertimana biasa Barisan Nasional yang diterajui Umno akan mengorek segala khazanah negara untuk dijadikan umpan bagi memancing rakyat menjelang hari pembuangan undi.Rakyat yang cerdik hanya memakan umpan tanpa menelan mata kailnya.Namun jumlahnya tidak ramai.

Lantaran itu rakyat mesti dibekalkan maklumat yang lengkap untuk dijadikan kayu ukur terhadap kepimpinan yang ada.Tulisan ini menggariskan beberapa fakta penilaian terhadap kepimpinan PM Dolah dan BN untuk tatapan pembaca.

1.Janji PM Dolah-”Aku Tidak cari Wang Berjuta Untuk Hidup Kaya”.
PM Abdullah Badawi di awal-awal perlantikkan beliau sebagai Perdana Menteri menggantikan Tun Dr Mahathir telah mendeklamasikan rangkap puisi di atas sebagai tekad dan niatnya menjadi pemimpin bukan untuk mencari harta kekayaan@kemewahan tetapi untuk berbakti kepada rakyat.

Yang Dibuat:Seawal setahun menjadi PM,anak menantunya menjadi kaya raya.Kamaludin anak lelaki beliau mampu membeli 155 buah kapal dari Singapura dengan harga 500 juta Singapura.Menantunya Khairi yang masih hingusan dalam perniagaan menjadi jutawan segera dengan kemampuannya membeli 13 juta saham ECM Libra dengan harga RM 9juta.Abdullah juga kemudiannya mampu memiliki kediaman mewah di Australia dan sebahagian masanya dihabiskan untuk bercuti ke negara tersebut termasuk ketika rakyat Johor dilanda banjir.

2.Janji PM Dolah:Perangi rasuah hingga ke akar umbi.Dan akan turunkan kadar rasuah dari nombor 37 ke nombor 30 pada tahun 2008.Pengerusi PERWAJA,Eric Chia ,bekas menteri Kasitah Gadam didakwa rasuah dimahkamah sebelum pilihanraya.Rakyat tergoda dengan tindakan berani PM Dolah.

Yang dibuat:Rombakan kabinet selepas PRU 11,Menteri rasuah terus dikekalkan.Rapidah Aziz yang telah disiapkan kertas pendakwaan rasuah oleh Peguam Negara terus dikekalkan sebagai menteri berjawatan penting dalam kabinet Pak Lah.Indeks rasuah terus meningkat dari tempat ke 37(2003) naik ke tempat 44(2006).Eric Chia bebas dari tuduhan rasuah.18 kes rasuah berprofil tinggi yang diumumkan sebelumnya tidak didakwa hingga ke hari ini.

3.Janji PM Dolah:”Ku Cari Mana Dia Al Ghazali,mana Dia as Syafie”.
PM Abdullah mahu menjadikan ulama sebagai teman ikutan,mahu menjadi seperti seorang sufi.

Yang Dibuat:Tengku Adnan Tengku Mansor yang mempunyai syer judi di Bukit Tinggi diambil oleh Abdullah menjadi menteri.PM menjadikan Patrick Lim sahabat baik dengan mendapat berbagai projek pembangunan di dalam negara ini.

4. Janji PM Dolah:Saya sedia menerima teguran.Telinga saya besar!

Yang Dibuat:Dr Mahathir disamakan Pak Lah dengan iblis kerana mengkritik beliau.PAS dan lain-lain pihak yang memohon untuk mengadakan perbincangan dengan Abdullah tidak dilayan hingga ke hari ini.

5. Janji PM Dolah:Rukun Islam Hadhari:Melahirkan masyarakat bertaqwa

Yang Dibuat Inul Dangdut yang diharamkan ulama Indonesia membuat persembahan tarian goyang gerudi,dibenarkan oleh kerajaan Abdullah membuat persembahan di negara ini yang diistiharkan sebagai negara Islam.Golongan artis bebas membuat persembahan tetapi penceramah agama seperti Aqil Hay ditangkap polis selepas berceramah.Dr Harun Din dilarang menyampaikan ilmunya di Selangor.

No comments: