Thursday, January 15, 2009

Pengalaman Di belasah Polis Malaysia Kerana Lawan Israel

Walaupun akhirnya kerajaan Malaysia dilihat memainkan peranan utama dalam isu Palestin selepas Sidang Tergempar Parlimen di adakan namun seringkali apa yang di ucapkan pemimpin negara tidak selari dengan apa yang dilaksanakan.

Baru saja minggu lepas 21 orang ditahan polis kerana membantah kekejaman zionis ke atas warga Palestin,tiba tiba hari ini kerajaan yang bertangjawab ke atas polis polis itu berlagak sebagai hero rakyat Palestin.Apakah kerajaan BN masih punya agenda politik dalam lakonannya sebagai hero rakyat Palestin ini terutamanya disaat kempen pilihanraya kecil Kuala Trengganu sedang hangat berjalan.

Tindakan polis menahan 21 penunjuk perasaan ini bukanlah perkara asing di negara Malaysia ini,tambah tambahan lagi yang berhimpun itu penyokong parti pembangkang,cepat sahaja polis bertindak.Tetapi kalau kumpulan itu penyokong BN,walaupun berlaku aksi ganas,tak akan salah.Lihat sahaja aksi polis ketika penyokong PEWARIS mengejar wanita Cina yang mengutuk PEWARIS yang menyokong ISA.

Walaupun wanita itu di tempeleng dan hampir tersungkur,polis nya begitu baik hati dengan kumpulan penunjuk perasaan.Tiada berita besar pun di dada akhbar yang mengkritik kumpulan tersebut,tiada kenyataan pun dari Musa Hasan!

Kekasaran polis terhadap kumpulan anti zionis bukanlah benda baru.Tanggal 4 April 1997 ketika berlaku bantahan terhadap kedatangan pasukan kriket Israel ke negara ini,saya sendiri sudah rasai 'baik hatinya dan prihatinnya' polis Malaysia.

Selesai sahaja solat Jumaat di Masjid Ar Rahman Pantai Dalam sebelah pintu utama ke Universiti Malaya,ketika ribuan para jemaah melaungkan Takbir dan kutukan ke atas Israel laknatullah,pasukan FRU bertopi merah dengan penuh ketakburannya menembak meriam water cannon mengandungi asid yang memedihkan mata,menggatalkan dan memeritkan kulit di tambah lagi dengan tembakkan gas pemedih mata yang begitu menyiksakan.

Saya sendiri yang berada bersama ribuan umat Islam yang lain yang basah bermandikan asid dalam keadaan sesak nafas lari masuk ke Masjid Ar Rahman,tetapi polis Malaysia yang biadab tidak tahu menghormati rumah ibadah umat Islam terus melepaskan beberapa tembakan gas pemedih mata yang jatuh ke halaman masjid.

Mereka minta kita bersurai,tetapi mereka menembak orang yang sedang bersurai.Dari jam 3.00 petang kami di kepung di masjid tersebut hinggalah azan Isya',polis menceroboh masuk ke dalam masjid dengan berkasut yang di sarung plastik menangkap kami yang mahu mengerjakan solat Isya.Tiada seorang pun dibenarkan solat Isya ketika itu.250 orang diangkut ke balai polis .Malam itu kami diagih agihkan ke seluruh lokap polis di Kuala Lumpur termasuk,Pantai ,Briekfield,Sentol dan lain lain.

Ketika saya diheret FRU dari dalam masjid,beberapa orang FRU beragama Islam membelasah saya bagaikan lembu dengan cota di tangan mereka.Tengkok,paha dan belakang saya jadi sasaran mereka.Tetapi sesuatu yang memeranjatkan apabila seorang polis yang bukan Islam menegur tindakan polis polis melayu yang membelasah saya.

Antara yang ditahan bersama saya ketika itu ialah Hj Mahfuz Omar,Salehudin Ayub,Hanifa Maiden yang tak terlibat pun dalam demontrasi,Misbahul Munir,abang Jamal Unit Amal dan ramai lagi.

Dalam perbicaraan yang berlangsung hampir lima tahun,saya sendiri menjadi saksi pembela kepada Hj Mahfuz,Salahudin Ayub,Pak Amjal dan Cikgu Minghat.Pada tahun 2001 tiga dari mereka di sumbat ke penjara Kajang,Cikgu Minghat yang agak uzur telah membayar denda.Mereka dipenjara ,di denda di belasah bukan kerana apa apa jenayah yang mereka buat,tetapi hanya kerana melaungkan 'Jahanam Israel,jahanam Yahudi!".

2 comments:

Anonymous said...

salam ustaz..

semoga terus tabah meneruskan perjuangan Islam..

TAKBIR...

Anonymous said...

ko tak ikut peraturan....tu pasal ko kena mcm2.pastu bodoh tak boleh diajar...ko tak layak di panggil ustat..pergi jahanam ustat yg menyokong peliwat