Friday, November 6, 2009

Daftar Pemilih :Keperluan Utama Pilihanraya

Dalam tempoh selepas PRU 12 hingga hari ini,pastinya tercatat satu sejarah apabila berlakunya pilihanraya kecil yang terbanyak dalam tempoh sekitar setahun lebih.Bagi aktivis parti,tidak sempat hendak berehat dan tidak sempat hendak merancang aktiviti di tempat sendiri.Banyak wang dan masa dihabiskan untuk membantu rakan rakan yang terlibat dengan PRK.

Pilihanraya berlaku tanpa perlu menunggu tempoh matang lima tahun.Kadangkala kerana keadaan politik negara memaksa pilihanraya diadakan begitu awal.Oleh itu jentera di semua peringkat parti perlu bersedia bila bila masa untuk hadapi pilihanraya.Asas paling utama ialah daftar pemilih.

Kalau berdegar degar semangat di kedai kopi,tapi namanya tak tersenarai di dalam daftar pemilih SPR,maka menghabiskan peluru kapur sahaja dan sama seperti menyalak bukit.Bukit tak terjejas,suara makin serak!

Kesedaran untuk mendaftar pemilih di kalangan remaja nampaknya masih di takuk lama.Bila ditanya kepada mereka,dah daftar ngundi?Jawabnya,"Eh baru lagi pilihanraya kan!","lambat lagi kan!".Itu lah jawapan.Sahabat sahabat yang nakal akan jawab,"Sekarang musim YB meninggal!".

Dalam tempoh selepas PRU 12,pendaftaran pemilih baru begitu lembab sekali walaupun kita ada pegawai 2P yang boleh membantu mendaftar pemilih baru.

Ketika PRU 12 yang lalu,ada remaja yang tak pernah daftar sebagai pengundi datang ke pondok panas parti parti bertanding bertanya kalau kalau nama mereka ada di dalam daftar pemilih!Mereka seakan akan tak tau mereka perlu mendaftar terlebih dahulu sebelum nama mereka direkodkan sebagai pengundi.Masih ramai juga kalangan rakyat yang tidak tahu,proses pendaftaran pemilih berjalan sepanjang tahun.Kalau mereka rajin mereka boleh ke Pejabat Pos atau Pejabat SPR.

Kalau tak berapa rajin ,hubungi sahaja Penolong Pendaftar yang mewakili parti masing masing yang mendapat pengiktirafan dari SPR.

Bagi anda yang berada di sekitar Jengka boleh hubungi 0199855883 untuk mendaftar.

No comments: