Thursday, December 10, 2009

Berkunjung ke bumi Acheh Darussalam

Makam Sultan Iskandar Muda
Kapal tanpa nakhoda yang datang menyelamat lebih 50 orang mangsa Tsunami

Kapal besar terdampar di tengah tengah kampung

Menjelang genapnya 5 tahun tsunami melanda beberapa negara khususnya Acheh yang menelan korban lebih suku juta nyawa manusia,saya berkesempatan ke bumi Serambi Mekah Indonesia itu Jumaat lalu bersama keluarga dan rakan rakan.

Ternyata dengan bantuan berbagai pihak seluruh dunia,bumi Acheh yang menjadi padang jarak padang tekukur lima tahun lalu telah berubah sama sekali.Rumah rumah buruk yang musnah ketika tsunami telah berganti baru dengan rumah bantuan antaranya dari kerajaan Turki dan negara negara Arab.

Dari segi infrastrukturnya mungkin ianya jauh lebih baik dari sebelum tsunami.Cuma hati hati yang pernah melalui kisah duka ini masih belum dapat dihiburkan.Kekadang masih keluar butiran mutiara jernih dari kelopak mata apabiola bercerita mengimbau kembali kisah yang maha dahsyat itu.

Empat hari di bumi Acheh pastinya tidak cukup masa dan tenaga untuk meninjau kesan kesan peninggalan tsunami.Ditambah lagi Acheh adalah bumi sejarah yang menyimpan berbagai khazanah bangsa yang ramai lagi tidak mengetahuinya.

Acheh Darus Salam menyimpan sejarah keagungan Islam dibawah teraju Sultan Iskandar Muda yang memerintah berdasarkan wahyu Ilahi.Kubur puterinya di belakang Muzium tsunami menjadi saksi keadilannya melaksanakan perintah Allah,apabila beliau sendiri melaksanakan hukuman sebat ke atas puterinya yang bermukah.

Namun malang sekali,kerana taatnya baginda kepada hukum Allah ,terdapat penulis buku sejarah yang menggambarkan Sultan Iskandar sebagai raja yang zalim.

Bagaimanapun selepas zaman berlalu,penghayatan ajaran Islam di Acheh masih lagi boleh dibanggakan pada hari ini.Rata rata kaum muslimatnya menutup kepala.Terdapat undang undang baru berkaitan peraturan berpakaian yang melarang wanita berseluar ketat yang bakal dilaksanakan mulai tahun depan.

Mudah mudahan bumi Acheh akan terus bangkit sebagai benteng Islam sepertimana di zaman kegemilangannya di bawah Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam.

No comments: