Wednesday, January 26, 2011

Surat Cabaran Debat Isu Felda Kali Ke2

Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK)

B 13, Felda Bukit Ramun

81040 Kulai

Johor Darul Takzim 25 Januari 2011



Kepada:

Datuk Hj.Ahmad B. Hj.Maslan

Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri



Datuk,

Perkara: Cabaran Debat Isu FELDA Kali Ke-2

Dalam kempen Pilihanraya Kecil (PRK) N05 DUN Tenang, adalah diperhatikan bahawa Datuk telah banyak mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak mengambarkan suasana dan situasi sebenar terhadap ketiga-tiga felda yang berada di dalam DUN Tenang iaitu Felda Chemplak, Chemplak Barat dan Tenang.

Bukan itu sahaja. Ketika kedatangan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak pada 18Januari yang lalu, beliau telah mengumumkan peruntukan sejumlah RM1.6b untuk pembangunan FELDA, memberikan 500 lot tanah untuk generasi kedua dan menyatakan pendapatan bersih peneroka sekarang ialah sebanyak RM3000 sebulan lebih banyak menimbulkan tanda tanya akan kesahihannya.

Oleh yang demikian, saya selaku Presiden ANAK mengulangi cabaran debat kepada Datuk pada 28 Januari 2011 (Jumaat) ini dimana-mana tempat di dalam DUN Tenang ini. Tarikh ini dipilih kerana berdekatan dengan tarikh mengundi bagi PRK N05 DUN Tenang supaya pengundi yang terdiri peneroka dan generasi kedua dapat menilai kejujuran kedua-dua belah pihak dalam memuktamadkan isu warga felda dan bukannya hanya gimik politik pilihanraya semata-mata.

Sekiranya dalam tempoh 2 hari dari tarikh serahan surat ini iaitu pada 27 Januari 2011 (Khamis) masih tiada jawapan dari pihak Datuk, maka pihak kami akan menyediakan tempat berlangsungnya debat terbuka pada tarikh yang dijanjikan.

Cabaran debat ini bermaksud bertujuan menyahut cabaran kononnya ANAK menjadi penghasut,pembawa fitnah, pemecah belah terhadap warga felda. Bahkan ada tuduhan mengatakan yang ANAK yang sebenarnya takut untuk berdepan dengan pihak kerajaan berkaitan isu ini.

Debat ini juga bukanlah bermaksud untuk mengejar populariti atau ada mempunyai agenda peribadi namun sebaliknya, akan mendedahkan fakta sebenar nasib yang sedang dialami oleh warga felda dan pengabaian terhadap mereka selama ini.

Kerjasama dari pihak Datuk amat kami hargai dan didahulukan dengan ucapan jutaan terima kasih.



Yang Benar

Sdr.Mazlan Aliman

Presiden ANAK

No comments: