Monday, November 24, 2008

Himpunan Bantah ISA Dihalang,Apa Lagi Alasan Musa?

Baru saja Musa Hasan keluar di kaca TV menafikan dakwaan polis bersikap double standard ketika bertindak kasar terhadap himpunan aman ulang tahun BERSIH baru baru ini.Katanya,penganjur tak minta permit,sebab tu lah polis bertindak.
Tiba tiba malam tadi,himpunan yang nak dibuat di Padang MPAJ,yang penganjurnya dah minta permit,tapi polis bertindak bodoh juga,menghalang orang ramai,menimbulkan kekecohan dan menangkap orang yang hadir.

Apa lagi Musa nak bagi alasan?Biasanya polis polis yang tak bermaruah ni akan terus bagi alasan bodoh mereka,perhimpunan mengganggu ketenteraman.Soalnya,bila polis bertindak,buat road block di merata tempat,halang orang pergi ceramah,mengasak orang yang berada dalam suasana tenteram sedang mengikuti ceramah,menangkap,memukul orang yang tak melawan,bukankah tindakan itulah yang mengganggu ketenteraman?

Belum pernah berlaku di ceramah pembangkang,ada penyokong BN yang dipukul ,diketuk kepala,dijentik telinga,dihalau atau diramas anunya macam polis buat pada Shaari Sungip.Kalau kerana ada bantahan dari orang ramai,biasalah orang Umno tak kan suka dengan ceramah Pakatan,sama juga dengan orang Pakatan tak kan suka dengan program Umno,neutral lah tu.

Bagaimana dengan himpunan penyokong BN yang menggelarkan diri sebagai PEWARIS di ibu kota semalam.TV memaparkan seorang wanita yang muncul berhampiran kumpulan ini dan memprotes PEWARIS yang menyokong ISA,telah dikejar oleh penunjuk perasaan hingga ke keretanya.

Apakah polis menahan orang orang yang mengejar perempuan tersebut?Kepada Ketua Polis Negara,jangan lagi memperbodohkan penyokong PAKATAN dengan alasan yang dibuat buat dan jangan salah guna institusi polis untuk mempertahankan kezaliman.Jangan memaksa rakyat menjadi ganas.

No comments: