Monday, September 15, 2008

Negeri Sembilan Menggamitku..

Saya baru saja pulang dari Seremban Subuh tadi selepas beberapa kali tidur di tepi jalan dan bersahur di dalam kereta.

Semenjak pulang ke Pahang pada 2003 selepas beberapa tahun menabur bakti di negeri Adat Perpatih itu,sudah menjadi kelaziman bagi saya untuk bertandang kembali ke sana setiap kali datangnya Ramadhan buat beberapa hari sambil mengisi jadual tazkirah tarawikh di beberapa buah surau yang pernah saya beri khidmat menyampaikan sedikit ilmu yang ada.

Di samping itu dapat pula bersua muka dengan sahabat-sahabat seperjuangan yang pernah sama seusrah dan menggerakkan PAS sekitar Seremban dan Negeri Sembilan umumnya.
Kehadiran saya tahun ini selepas setahun tidak berkunjung terasa ada sedikit kelainan dan kenangan manis yang seperti mengajak saya untuk kembali ke negeri yang hampir sepuluh tahun saya timba berbagai pengalaman dalam perjuangan.

Semuanya gara-gara Tsunami Politik 8 Mac 2008 lalu yang telah mungubah iklim politik di negara ini dan tempiasnya cukup terasa di Negeri Sembilan yang dulunya sebaris dengan Johor dan Melaka dalam kumpulan Negeri-negeri Melayu Karat Biru yang tak makan dakwah.HajiMat Sabu seringkali bergurau mengatakan,Ngr Sembilan macam Mekah ,tak boleh dakwah,tapi kena Tawan!

Saya sendiripun selalu juga mengusik rakan-rakan di sana sebelum Pilihanraya lalu dengan mempelawa mereka berhijrah ke Pahang yang jauh lebih berpotensi untuk menang.Jangan buang masa kat Negeri Sembilan,tak kan menangnya PAS,hujah saya.Saya duduk di sana lebih kurang sepuluh tahun,kata orang dah masak dengan fe'el pengundi di sana,tak payah nak harap sangat lah.Kata MB Pahang,pengundi BN ni letak beruk pun mereka undi!

Tapi segala-galanya sudah berubah.Saya dan Abang Mat Sabu pun dah tak berani nak melawak macam tu lagi.Silap hari bulan Negeri Sembilan akan menjadi negeri keenam diperintah Pakatan Rakyat dalam tempoh terdekat mendahului Terengganu dan negeri-negeri lain.

Pengundi Negeri Sembilan tidak boleh lagi dipandang rendah.Mereka telah membuat keputusan tepat dengan kejayaan mengurangkan majoriti 2/3 BN yang menyaksikan BN hanya menang 21 kerusi dari 36 kerusi DUN,selebihnya 15 kerusi berjaya di menangi Pakatan Rakyat.PAS pula berjaya menghantar anak sulung pertamanya Hj Taufek abd Ghani ke DUN Negeri Sembilan.

InsyaAllah saya akan berkongsi lagi beberapa kenangan manis sepanjang tiga hari berada di DUN Paroi .Tunggu selepas ini.

No comments: