Tuesday, June 9, 2009

Daftar Pemilih Senjata Utama Untuk Menang

Selepas PRU tahun 1999,seorang pakar ekonomi tekenal yang selalu muncul di pentas PAS Taman Melewar telah menyaman SPR kerana kegagalan SPR meluluskan namanya sebagai pemilih.Dia mengakui itulah kali perama dia mendaftar sebagai pemilih untuk mengundi di zaman reformasi itu.Dalam perkiraan saya umurnya telah mencecah 50an ketika itu.

Kalau seorang yang bependidikan tinggi macam pakar ekonomi itu pun sukar untuk mendaftar sebagai pemilih ketika usianya mencecah 21 tahun,maka tentulah lebih teruk lagi keadaannya bagi orang awam yang kurang kesedaran untuk berbuat demikian.

Ketika telibat dalam membantu kerja kerja daftar pemilih sebelum pilihanaya umum yang lalu,hampir sebahagian besar pengundi baru yang didaftarkan itu sepatutnya telak layak mengundi lebih daripada sekali tetapi mereka tidak penah mendaftar sebagai pemilih.

Paling mengejutkan sepasang suami isteri yang terkenal sebagai penyokong kuat PAS dalam usia warga emas baru hendak mendaftar sebagai pengundi.Ada juga ahli tegar PAS yang sudah becucu,tapi tak seorang pun dari anaknya yang juga menyokong PAS didaftar sebagai pengundi.Sebab itu saya kurang setuju kalau ada ahli ahli yang cawangannya lemah bersungut mengatakan mereka dah tak boleh buat apa,Umno kuat sangat di cawangan mereka.

Tetapi hakikatnya Umno bukanlah kuat sangat,tapi ahli PAS lah yang gagal menggunakan segala kekuatan yang masih tersimpan. Bagi saya senjata utama untuk menang pilihanraya ialah daftar pemilih.Sehebat mana pun berjuang melawan Umno,tapi kalau nama tak di daftarkan sebagai pemilih,ibarat senapang yang canggih tapi tak berpeluru!

Ramai juga lagi di kalangan rakyat Malaysia yang tidak tahu daftar pemilih telah dibuka sepanjang tahun.Manakala pihak SPR juga telah melantik Penolong Pendaftar Pemilih dari kalangan parti parti politik untuk memudahkan mendaftar para penyokong mereka.

Oleh kerana pilihanaya boleh saja berlaku bila bila masa,maka pastikan anda semua telah mendaftar sebagai pengundi.Jika belum segeralah ke pejabat Pos,pejabat SPR atau hubungi wakil wakil yang telah dilantik oleh SPR.Bagi anda yang bealamat di Jengka bolehlah smskan nama penuh,I.c,alamat mengikut I.C kepada 0199855883 untuk kami membantu anda.

Anda yang akan hadir ke ceramah Tuan Guru Nik Aziz di Kerdau pada malam ini juga boleh mendaftar di kaunter yang akan dibuka oleh Pendaftar Pemilih mewakili PAS yang dilantik SPR.Pastikan anda mempunyai saham bagi menumbangkan BN pada PRU ke 13 nanti.

No comments: