Sunday, June 7, 2009

Dato Tuan Kini Naib Presiden PAS

Kemenangan Pesuruhjaya PAS Pahang Dato Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai Naib Presiden PAS dengan perolehan undi tertinggi mendahului Salehudin dan Hj Mahfuz seperti jangkaan awal diharap dapat menyuntik semangat pendokong PAS di negeri Pahang untuk bekerja kuat bagi mengambil alih negeri ini pada PRU yang akan datang.

Ketokohan anak saudara Mursyidul Am PAS ini telah lama diketahui umum.Beliau adalah contoh ulama profesional yang dipercayai akan terus diberi peluang memimpin parti pada masa akan datang.Guru kepada Tengku Mahkota Pahang ini juga dilihat sebagai pemimpin yang layak mengambil alih teraju kerajaan negeri pada PRU akan datang.

Kalau Kelantan berbangga dengan Tok Guru Nik Aziz,Trengganu ada Presiden PAS,Kedah pernah ada Almarhum Ustaz Fadzil Nor dan kini Ustaz Azizan,Perlis boleh berbangga dengan ketokohan Dr Harun Din,maka Pahang tentulah tidak kurang hebatnya dengan penampilan bekas Pensyarah Kanan UiTM yang juga panelis Forum Perdana Ehwal Islam yang mampu menarik ribuan penonton satu ketika dahulu.

Seingat saya kerusi Naib Presiden dulunya Naib Yang Dipertua,belum pernah diduduki pemimpin dari Pahang.Jawatan tertinggi yang pernah dipegang wakil Pahang ialah Bendahari Agung.Maaf kalau saya tersilap.

Nampaknya majoriti perwakilan seakan sependapat dengan PAS Kuala Krau pimpinan Dato Tuan yang turut mencalonkan kedua dua bekas Ketua Pemuda PAS ,Dato Mahfuz dan Salehudin sebagai Naib Presiden disamping Dato Tuan sendiri yang menerima banyak pencalonan dari kawasan kawasan.

Pemilihan ketiga tiga Naib Presiden ini juga dilihat satu susunan yang cukup cantik mewakili seluruh ahli di seluruh negara khususnya semenanjung.

Dato Tuan boleh dianggap mewakili negeri negeri Pantai Timur,Dato Mahfuz Omar mewakili utara dan Salehudin mewakili negeri negeri Selatan.Pada penggal yang lalu negeri negeri Selatan hanya mewakilkan Ketua Pemuda PAS yang juga bertaraf Naib.

Pada tahun ini Pahang mungkin lebih istimewa apabila ada dua wakil didalam Dewan Harian PAS Pusat.Selain Dato Tuan,Ustaz Nasarudin Tantawi yang menang tanpa bertanding sebagai Ketua Pemuda PAS adalah anggota harian PAS Pusat.

No comments: