Thursday, June 23, 2011

Kes Perbicaraan Saman 20 Juta Ke atas Felda Oleh Mazlan Aliman

Inspektor Azran
Awang Sulung

Mazlan dan peguam Wan Rahimi Wan Daud

Awang Sulung bekas Pengurus Felda Lembah Klau yang terpaksa bersara awal agak ceria hari ini kerana beliau tidak keseorangan lagi di Mahkamah Tinggi Temerloh seperti dua hari lepas.

Selasa lalu pada hari pertama sepatutnya perbicaraan berjalan Awang yang disaman Mazlan Aliman kelihatan berseorangan di Mahkamah,tidak berteman.Berbeza sekali dengan Mazlan yang mereka tohmah sebagai penghasut,pemecah belah dan berbagai istilah buruk,penyokong penyokong yang tidak dibayar upah sanggup datang dari rancangan Felda di Johor,Negeri Sembilan dan selebihnya dari Pahang untuk memberi sokongan moral kepada pejuang peneroka itu.

Mungkin catatan saya di Facebook tentang Encik Awang yang keseorangan sempat dihidu pembesar pembesar Felda.Mereka tidak wajar membiarkan Awang keseorangan lagi.Hari ini di mahkamah kelihatan teman teman Awang yang masih bertugas.Antaranya Pengurus Felda Wilayah Mempaga,Pengurus Felda Bukit Kepayang,Jengka,Koyan dan beberapa orang lagi kelihatan menemani beliau.Cuma yang terpikir di kepala saya,rajin sangatkah pengurus pengurus ni nak berkampung separuh hari di mahkamah?Ikhlas sangat kehadiran mereka untuk menyokong teman mereka itu.Tidak syak lagi,mereka sebenarnya menerima arahan langsung dari pembesar atasan untuk hadir ke mahkamah memberi sokongan moral kepada teman mereka itu.Apa tidaknya,Awang bukan lagi berlawan dengan peneroka Felda,tetapi pendekar besar yang digeruni segala pembesar Felda,iaitu Mazlan Aliman.

Kelihatan sekali pertarungan yang bakal berlaku akan menjadi lebih sengit ditambah lagi dengan penyertaan peguam peguam bela Felda yang hebat hebat.Felda tentu sahaja tidak mahu lagi dimalukan seperti dalam beberapa kes yang telah mengaibkan maruah mereka kerana beberapa kali kalah di mahkamah.Kali ini Awang Sulung dan Inspektor Azran dari IPD Raub dan majikan masing masing Felda dan PDRM berdepan dengan saman malu berjumlah RM2o juta.

Sayapun tidak sabar sabar untuk melihat pertarungan itu bermula.Perbicaraan yang sepatutnya telah berjalan 21 Jun lalu tertunda hingga ke hari ini (23 Jun) kerana beberapa sebab teknikal.Ramai peneroka peneroka Felda dan generasi kedua yang tidak sempat hadir Selasa lalu hadir pada hari ini.

Saat yang ditunggu tunggu untuk perbicaraan pun tiba.Mazlan bersama barisan peguam diketuai Wan Rahimi Wan Daud,Awang Sulung dengan peguamnya dan Inspektor Azran yang turut disaman masuk ke kamar mahkamah.Beberapa ketika kemudian semua peguam dipanggil masuk ke kamar hakim.Entah apa lah pula yang hendak dirundingkan.

Selang setengah jam,mereka keluar semula.Wan Rahimi terus mengajak Mazlan keluar sebentar dari dewan perbicaraan.Berita yang ditunggu tunggu.Peguam peguam hebat Felda mewakili Awang Sulung dan Felda mohon memfailkan rayuan mengenepikan Felda dari saman yang dibuat oleh Mazlan.Mereka hendak menafikan wujudnya konspirasi terancang antara Felda dan polis sehingga membawa tertangkapnya Mazlan Febuary tahun lalu di Felda Lembah Klau.Mereka berhujah yang menangkap Mazlan itu polis,tak ada kaitan nya dengan Felda.

Kah.. kah.. kah.. baru lah tau peguam peguam yang hebat tu dah awal awal lagi mengaku tidak bertelor belaka walaupun semua peguamnya jenis jantinanya jantan belaka ,kecuali seorang sahaja yang bukan jantan.Kalau dilihat dengan kenyataan kenyataan menteri yang jaga Felda yang bernama Ahmad Maslan,macamlah hebat sangat pertarungan yang akan berlaku.Rupanya tak mahu berlawan.Mereka nak biarkan Inspektor Azran yang menahan Mazlan disembelih sorang sorang di dalam mahkamah.Gitu lah agaknya.Dasar jantan tak tau bertanggungjawab.

Kalau lah tidak kerana laporan polis yang dibuat oleh Pengurus Felda Awang Sulung,masakan polis tiba tiba sahaja nak menahan Mazlan di lokap.Kerana laporan itu lah polis percaya yang Mazlan telah menceroboh masuk ke tanah rancangan Felda,yang kononnya mengikutu Akta GSA memerlukan kebenaran daripada pengurus rancangan.Ini lah yang hendak disoal di mahkamah nanti,adakah sebesar itu kuasa GSA hingga boleh mengatasi perlembagaan Malaysia yang memberi hak kepada seluruh rakyat untuk berkumpul,bersuara,berparti.Inilah yang ditakuti Felda sebenarnya.Jadi usaha mesti dibuat supaya perbicaraan ini tidak menjadi.

Pihak hakim pulak telah menerima permohonan rayuan tersebut dan memberi tempoh seminggu kepada peguam Felda untuk memberi alasan bertulis.Pada 22 Julai hakim Mahkamah Tinggi Dato Akhtar Tahir akan membuat keputusan samada membenarkan rayuan tersebut.

Lagi kisah berkaitan tangkapan Mazlan baca di sini sini sini

1 comment:

Johan said...

Mazlan berjasa. Jika tiada Mazlan sudah padti FGV bangkrap. Peneroka yang tak dapat dividen juga berjasa. Teruskan usaha agar jasa berkekalan.