Monday, August 16, 2010

Mazlan Aliman Fail Saman RM20 juta Ke atas Felda

Presiden ANAK hari ini memfailkan saman berjumlah RM20 juta ke atas pentadbiran Felda berikutan tindakan rakus dan biadap yang dilakukan pihak tersebut ke atasnya pada 9 Mac lalu.

Dalam saman yang di failkan peguam beliau Saudara Wan Rohimi jam 12 tengahari tadi di Mahkamah Tinggi Temerloh,beliau telah menamakan 4 pihak sebagai defendan iaitulah
1.Awang Bin Sulung(Pengurus Felda Lembah Klau)
2.Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan(FELDA)
3.Mohd Azran Bin Rahmat(Pegawai Penyiasat IPD Raub)
4.Kerajaan Malaysia.

Mazlan yang ditahan reman selama tiga hari bermula 9 Mac lalu selepas polis menerima nasihat yang salah daripada pentadbiran Felda dalam writ samannya menyatakan wujudnya konspirasi antara defendan pertama,kedua dan ketiga.

Dakwanya,defendan pertama Awang Sulung selaku Pengurus Felda telah membuat laporan palsu berkenaan dengan pencerobohan jenayah yang kononnya dilakukan plaintif.

Laporan polis oleh defendan pertama kemudian dijadikan asas oleh Defendan ketiga untuk menahan dan menangkap beliau.

Dalam kenyataannya kepada media,Mazlan berkata pihak Felda telah mengaibkan beliau dan menjatuhkan maruahnya selaku rakyat Malaysia dan pemimpin sebuah NgO dan parti politik yang besar dalam negara ini.

Beliau juga mengingatkan pihak polis agar tidak membiarkan diri diperalat oleh Umno.Biarkanlah parti politik menentukan halatuju negara,bukan polis.

Hadir sama di Mahkamah tengahari tadi untuk memberi sokongan kepada Mazlan ialah Ketua Penerangan PAS Pahang saudara Hasanudin Salim ,Ajk PAS Negeri dan kawasan,Ketua Lujnah Tanah Pemuda PAS Pahang Ustaz Fadzil Nor Abd Karim,Hj Suhaimi Said,Peguam Ahmad Nizam dan lain lain pimpinan PKR serta Ust Aris Faizul Naib Presiden ANAK.Turut hadir wakil wakil peneroka Felda dari seluruh Pahang dan juga Negeri Sembilan.

2 comments:

arshad said...

kita terusterusan SOKONG SAMAN FELDA biar dia ada rasa hormat kepada masyarakat Felda kalau tak nanti dia masih TAKBUR ingat dia yang beri makan

QamaQuban said...

yoo lo doh..