Friday, August 13, 2010

Ustaz Sonhadji Ulama Tersohor Nusantara Kembali Kerahmatullah

Bulan Ogos 2000 sebelum menyambung pelajaran Ke Kaherah,saya bersama rakan rakan dari INTIS Gombak berkesempatan berkunjung ke Singapore dalam program yang diatur MPP Intis dengan kerjasama Saff Perdaus Singapore.dalam kunjungan hampir seminggu itu kami berkesempatan menziarahi seorang ulama terkenal iaitu lah Ustaz Ahmad Sonhadji yang banyak mengarang kitab agama.

Saya mengenali nama beliau sejak masih dibangku sekolah kerana kebetulan ayah saya memberi kuliah muslimat dengan menggunakan kitab tafsir ustaz Sonhadji.Kitab tafsir yang disusun berdasarkan kuliah beliau di radio itu juga dijadikan teks usrah(muzakarah) tafsir al Quran di Masjid Jengka 16 sejak saya di sekolah menengah hinggalah masjid itu diambil alih oleh ahli Umno yang tidak ke masjid.Maka muzakarah itupun terhenti.Bagaimanapun hampir 15 juzuk juga kitab itu dapat dimuzakarahkan.Banyak sekali ilmu yang saya perolehi melalui kitab beliau.

Tetapi hari ini beliau sudah tiada.Saya sendiri terkejut apabila membaca blog Ketua Pemuda PAS Pusat berkaitan pemergiannya semalam.Kehilangannya sangat kita rasai.ramai ulama besar di Nusantara ini telah pergi seorang demi seorang,tetapi penggantinya belum lagi muncul.Kita sudah lama kehilangan Dr Hamka,Syeikh Abdullah Basmeh,Ustaz Ahmad Shogir,dan kini Ustaz Ahmad Shonhadji.

Ingatlah ilmu agama itu akan terangkat dengan matinya para ulama.Oleh itu perbanyakkanlah kita menuntut ilmu agama dari ulama yang masih tinggal sebelum ilmu ini terangkat.Alfatehah

Berikut adalah catatan dari blog Ustaz Nasarudin Tantawi


Bersemadinya Ulamak Tersohor
1. Tanggal 2 Ramadhan 1431 bersamaan 12 Ogos 2010 [ Khamis ] menjadi detik bersejarah apabila seorang tokoh agama atau ulamak tersohor nusantara yang telah mengarang lebih 1000 buah kitab kini telah kembali ke Rahmatillah.

2. Jenazahnya di sembahyangkan selepas solat Asar di Masjid Al Muhajirin Singapore . Al Faatihah .

3. Al Marhum kembali ke rahmatillah pada usia 88 tahun [ 1922 - 2010 ] . Sepanjang usianya diabadikan untuk memberi khidmat membimbing ummah khususnya melalui rancangan beliau yang popular iaitu Tafsir di radio yang kemudianya dibukukan sebagai Tafsir Al Athir .

4. Dewan Pemuda PAS Pusat sekali lagi mewakili seluruh warga pemuda gerakan Islam mengucapkan takziah kepada keluarga al Marhum atas pemergian seorang ulamak dan pejuang yang terkenal dan istiqamah . Semoga Allah merahmati kita semua .

5. Al Marhum ialah Sohibus Samahah Asy Syeikh Ahmad Sonhadji Mohamed juga merupakan pelajar lulusan Madrasah Al Junaid Singapore [ 1937 - 1944 ] . Buku tersohor beliau ialah Marilah Sembahyang sehingga ia diulang cetak sehingga ke hari ini bahkan diterjemah kedalam pelbagai bahasa termasuk korea .

No comments: