Thursday, August 12, 2010

Rakyat Sarawak Tidak Bertanah Di buminya Yang Luas

Dalam kunjungan Lujnah Tanah PAS Pusat ke Sarawak selama lima hari dari 2 hingga 6 Ogos lalu,berbagai aduan daripada rakyat Sarawak telah kami terima khususnya berkaitan tanah.Tentu sahaja menghairankan ,negeri yang luas seperti Sarawak,kaya dengan hutan belantara,tetapi rakyatnya masih merempat di tanahair sendiri,tidak bertanah,walaupun ada yang puluhan tahun meneroka dan mendiami kawasan tanah tertentu.

Apakah selama 25 tahun mengetuai Sarawak ,Ketua Menteri Taib Mahmud hanya berada dalam istana mewahnya hingga melupai nasib rakyat jelata yang tidak bertanah.Tanah tanah yang luas di bumi Kenyalang itu siapa pemiliknya?

Berikut ialah surat aduan yang diemailkan kepada saya selaku Setiausaha Lujnah Tanah PAS Pusat.

Ramai penduduk Daerah Kabong tiada tanah
Pada bulan Jun 2010 yang lepas kita mendapat berita penduduk daerah Simunjan manarik nafas lega apabila wakil rakyatnya Mohamad Naroden turun padang mengumumkan bahawa 400 lot tanah telah disediakan untuk kawasan penduduknya yang sudah bertahun lama menanti. Persoalannya ! kenapa baru sekarang nak beri ? kenapa hampir nak pilihanraya baru nak beri ? Sebenarnya apa yang berlaku di Simunjan adalah cerita yang sama menimpa nasib penduduk di semua daerah di Sarawak termasuklah di Kuching, Kota Samarahan, Miri dan Bintulu.
Salah satunya sedarkah kita. Penduduk kampong Daerah Kabong terutamanya Kampung Laut, Kampung Hilir, Kampung tengah, kampong Hulu, Kampung Masjid Lama yang terdiri daripada beribu-ribu orang penduduk tidak ada milik tanah sendiri. Angka ini melebihi daripada penduduk Simunjan yang telah pun diberi lot tanah. Daerah Kabong yang begitu mempunyai tanah yang cukup besar tetapi penduduknya beribu orang tiada tanah sendiri. Fikirlah dalam satu rumah adik-beradik yang ramai sudah berkahwin , ada anak, nenek dan cucu tetapi masih berhimpit dalam satu rumah. Fikirkanlah, bagaimana nasib-nasib generasi baru anak-anak Kabong pada masa akan datang..
Sedangkan menteri-menteri dan wakil rakyat Sarawak banyak mempunyai harta dan duit yang banyak serta tanah, rumah yang banyak di pelbagai tempat. Penduduk Daerah Kabong juga sekarang ramai terpaksa membina rumah di persisir laut dan ada yang terpaksa membina rumah di atas tapak perkuburan.
Adapun wakil rakyat Kabong (Adun N.33 Kalaka : Abdul Wahab Aziz) dan (Parlimen P.205 Saratok : Jelaing Ak Mersat) telah membuka tanah lot untuk penduduk Kabong di Emburuh. Sebenarnya di sebalik cerita itu hanya bebarapa orang penduduk sahaja yang mendapatnya. Itupun hanya yang bekerja dengan kerajaan yang diberi tanah lot di Emburuh yang rata-ratanya sudah ada rumah sendiri dan tanah…
Nasib malang terus menimpa warga Kabong !

Daripada :
Anak Jati Kabong, Sarawak

No comments: