Friday, October 10, 2008

Replika Anwar:Jangan Jadi Bapak Kambing Suruh Anak Mandi!


Dato Zahid Hamidi ketika mengulas isu replika Anwar yang didirikan penyokongnya di Batu Caves mendakwa ianya bercanggah dengan Islam.

Ustaz Nasarudin Tantawi telah mengulas panjang hukum Islam berkaitan dengan replika tersebut.Hakikatnya ia bukanlah berbentuk patung yang mempunyai tiga dimensi.Untuk perbahasan lanjut sila ke http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/
Tetapi yang nyata dua lagi gambar dalam blog ini sah ada lah sebuah patung.Satu nya patung Tunku di jalan Bukit Bintang.Patung Tunku juga boleh dilihat di hadapan bangunan Parlimen.Satu lagi ialah Tugu Negara.

Apa yang menghairankan ,Dato Zahid Hamidi tak nampak ke patung patung ini.Tak salah pulak dari segi syarak.Yang salah kalau tugu atau patung tu gambar pemimpin pembangkang.

Setiap kali sambutan Hari Pahlawan,pemimpin negara akan datang meletakkan kalungan bunga ditugu dan bertafakur,walaupun ianya difatwakan haram oleh Majlis Fatwa.

Lebih lawak lagi bila ada pemimpin BN yang menegur pembinaan replika itu dengan menganggap ianya satu pembaziran.Walaupun saya sendiri kurang setuju dengan pembinaan replika tersebut,tetapi bila BN bercakap soal pembaziran,tentulah saya tergelak besar.

Mana ada istilah 'MEMBAZIR' dalam kamus Umno /BN.Janganlah jadi kambing yang suruh anaknya mandi!Yang dia sendiri tak pernah kenal air sejak dari lahir ke bumi!

No comments: